Publicerad 5 augusti 2024

För verksamheter

Genom Nationell patientenkät får vi kunskap om hur patienterna upplever kontakten med vården, kan göra jämförelser mellan enheter, se förändringar över tid och förstå variationer mellan områden och grupper.

Frågorna utgår från patientens perspektiv. De är framtagna för att fånga vad patienterna tycker är viktigt för dem och för deras vård och behandling.

Resultaten återkopplas

Verksamheter som deltagit i en undersökning kan ta del av resultatet på nationell och regional nivå och på verksamhetsnivå. Resultaten kan utgöra underlag för verksamhetsutveckling och förbättringsarbeten som sedan kan följas upp i följande undersökningar.

Det patienter upplever och berättar är alltid värt att lyssna på. Det ger viktig information om verksamheten, oavsett hur många som besvarat enkäten. Varje upplevelse räknas.

Anpassade enkäter och metoder

Alla undersökningar innehåller frågor om upplevelsen av vården och bygger på en gemensam frågemodell. Beroende på vad som ska undersökas görs anpassningar av den specifika enkäten, till exempel för separata redovisningar av läkarbesök, sjuksköterskebesök och distansbesök, eller om undersökningen avser vårdförlopp, vistelse eller besök.

På resultatsidan går det att ta del av alla enkätfrågor. Regionens kontaktperson för Nationell patientenkät kan tillhandahålla tidigare eller aktuellt enkätmaterial.

Regionernas kontaktpersoner

Resultat från Nationell patientenkät