Frågorna
Nationell patientenkät ställer frågor om patientens upplevelser av kontakter med vården, i syfte att förbättra vården. Frågorna har tagits fram i ett samarbete mellan patienter, vårdrepresentanter och andra intressenter.
Alla undersökningar i Nationell patientenkät har enkätfrågor som är anpassade till de olika verksamhetsområdena och eventuella urval som till exempel läkarbesök, sjuksköterskebesök, besök på plats eller på distans.
Gemensamt för samtliga enkäter är att de innehåller frågor om patientens upplevelse av vården samt att de utgår från samma grundfrågor.
Frågorna går att besvara på åtta olika språk; svenska, arabiska, engelska, finska, franska, spanska, persiska och somaliska. Enkäterna är även tillgängliga med bildstöd.
Delaktighet i arbetet att ta fram frågorna
Befintliga frågor togs fram i ett utvecklingsarbete som bedrevs 2023–2025. Patienter, representanter för olika vårdverksamheter samt andra intressenter var involverade i arbetet. Områden som berörs i patientlagen var en utgångspunkt. Arbetet stöttades av en enkätexpert.
Principer för enkätfrågorna
- Max 20–25 frågor per enkät. Alla enkäter avslutas med en fritextfråga.
- Frågorna ska vara enkla, tydliga och neutralt formulerade, inte flera frågor i en.
- Frågorna ska upplevas som relevanta för så många som möjligt.
- Svarsalternativen beskrivs med ord.
- Svarsalternativen är anpassade till frågan. En fråga om hur patienten upplevt bemötandet ska ha svarsalternativ som kan uttrycka det, till exempel Mycket bra/Ganska bra/Ganska dåligt/Mycket dåligt.
- Frågorna har ett så kallat flyktalternativ, det vill säga en möjlighet för respondenten att svara Inte aktuellt eller Vet inte.
- Svarsalternativen har inte något neutralt mittenalternativ, till exempel Varken bra eller dåligt, eftersom dessa ofta är svåra att tolka.
- Vårdgivarna kan välja att ha med extra frågor som placeras sist i enkäten.
- Det finns inga frågor om kön och ålder eftersom vårdgivaren har den informationen.
Behöver du tillgång till tidigare eller aktuellt enkätmaterial, ta kontakt med regionens kontaktperson.
Kontaktpersoner för Nationell patientenkät
Fyrgradig svarsskala
I Nationell patientenkät används en fyrgradig svarsskala. Skalan är anpassad till frågan, så att den som svarar kan hitta ett svarsalternativ som motsvarar hur man hade svarat på frågan med egna ord.
Den fyrgradiga skalan finns i följande tre varianter:
- Mycket bra, Ganska bra, Ganska dålig, Mycket dålig
- Helt och hållet, Till stor del, Till viss del, Inte alls
- Mycket stort, Ganska stort, Ganska litet, Mycket litet
Mycket bra – Mycket dåligt skalan är den vanligaste svarsskalan.
En fyrgradig skala valdes av flera olika skäl. En fyrgradig skala är överskådlig om man till exempel svarar på enkäten i en mobiltelefon.
I enkäterna finns också en tregradig skala i frågor som speglar väntetid: Kort (rimlig), Något för lång, Alldeles för lång.