Publicerad 10 oktober 2025

Resultat Nationell patientenkät

Resultat från de nationellt gemensamma och obligatoriska undersökningarna publiceras på den här webbplatsen. Resultatet från regionala och frivilliga mätningar återförs till de regioner och verksamheter som deltar.

Resultat Nationell patientenkät

Om du har frågor angående en undersökning som inte publiceras på denna webbplatsen, kontakta aktuell regions kontaktperson.

Kontaktuppgifter till regionens kontaktperson för Nationell patientenkät

Tidplan för publicering av resultat

Patienternas upplevelser av standardiserade vårdförlopp, Regionala cancercentrumi samverkan

Jämförelse över tid

Nationell patientenkät har genomförts sedan 2009. Enkäterna har förändrats vid två tillfällen; 2015 och 2025. I och med att nya omarbetade enkäter börjar användas i undersökningarna som genomförs hösten 2025 bryts historiken och resultatet kan inte längre jämföras med tidigare undersökningar.

Dimensioner

Nationell patientenkät omfattar sju dimensioner: emotionellt stöd, delaktighet och involvering, respekt och bemötande, kontinuitet och koordinering, information och kunskap, tillgänglighet samt helhetsintryck.

Varje dimension innehåller minst en fråga. För varje dimension beräknas ett medelvärde som kallas dimensionsvärde.

Emotionellt stöd

Dimensionen avser att belysa om patienten upplever att personal eller behandlare är aktiva och lyhörda inför patientens oro, ångest, smärta, farhågor, rädslor eller smärtor. Och om de är tillgängliga och stödjande, på ett för patienten tillfredställande sätt.

Delaktighet och involvering

Dimensionen avser att belysa huruvida patienten upplever sig involverad och delaktig i sin vård och beslut som rör vården. Dimensionen innehåller perspektiv som belyser läkarinitiativ och patientönskan samt i vilken utsträckning patienten upplever att behandlaren tog hänsyn till patientens önskemål.

Respekt och bemötande

Dimensionen avser att belysa patientens upplevelser av vårdens förmåga till ett bemötande anpassat till individuella behov och förutsättningar. Parametrar som följs upp är om bemötandet präglades av respekt utifrån allas lika värde, medkänsla, engagemang och omsorg. Denna dimension är nära besläktad med Delaktighet och involvering.

Kontinuitet och koordinering

Dimensionen avser att belysa patientens upplevelser av vårdens förmåga till kontinuitet och koordinering. Alltså hur väl patientens vård samordnas internt och externt. Parametrar som följs upp är hur patienten upplever personalens förmåga att samarbeta med varandra i relation till patienten. Dimensionen innehåller även uppföljning av patientönskan, avseende kontinuitet.

Information och kunskap

Dimensionen avser att belysa hur väl patienten upplever att vården förmår informera och kommunicera på ett sätt som är anpassat till patientens individuella förutsättningar och på ett proaktivt sätt. Detta innefattar information om förseningar och väntetider, att patienten får svar på sina frågor på ett begripligt sätt. Att patienten får information om behandling, medicinering, biverkningar och varningssignaler att vara uppmärksam på. Dimensionen avser även att belysa patientens upplevelse av hur väl närstående involveras.

Tillgänglighet

Dimensionen avser att belysa patientens upplevelser av vårdens tillgänglighet vad avser närhet, kontaktvägar och personalens tillgänglighet för patienten och patientens anhöriga.

Helhetsintryck

Dimensionen avser att belysa patientens upplevelse av vården som helhet, till exempel om patienten upplever sig ha fått sitt vårdbehov tillgodosett, om atmosfären på mottagningen var bra och om det var rent i lokalerna. Patienten får också frågan om hen skulle rekommendera mottagningen eller enheten till någon annan i motsvarande situation.

Hur fungerar viktning av dimensionerna?

Som tidigare nämnts består en dimension av flera frågor. Dessa frågor viktas (bidrar med en viss andel till det totala dimensionsvärdet) och utgör tillsammans det totala värdet på dimensionen. Redovisning sker genom att väga samman frågorna inom dimensionen och redovisas som ett värde mellan 0 och 100. Utifrån insamlad data görs en så kallad principal komponentanalys (PCA) som bestämmer vikterna.

Beräkningarna sker demokratiskt på individnivå enligt exemplet nedan:

Respondent A har besvarat alla ingående frågor i dimension E:

Fråga 1 – vikt 0,34

Fråga 2 – vikt 0,23

Fråga 3 – vikt 0,43

Respondent B har endast besvarat två av de ingående frågorna i dimension E:

Fråga 1 – vikt 0,50

Fråga 3 – vikt 0,50

I båda fallen summerar respondentens svar till 1.

Femgradig svarsskala

I Nationell patientenkät används en 5-gradig skala, en så kallad likertskala. Skalan löper från ”Nej, inte alls" till Ja, helt och hållet". Utöver den 5-gradiga skalan ges svarsalternativet ”Ej aktuellt”.

Fördelarna med en femgradig svarsskala är att den tillåter respondenten att inta en neutral ställning i en fråga samtidigt som den ger respondenten frihet att gradera sin positiva eller negativa upplevelse. Med denna svarsskala kan vi uttala oss om signifikanta skillnader även på små populationer och över tid.

I och med den nya svarsskalan, och de nya frågorna, frångås det tidigare använda begreppet PUK-värde (Patientupplevd kvalitet). Istället redovisas svarsresultaten i form av andel positiva svar, vilket tydligt visar de områden där det finns utvecklingspotential.

Andel positiva svar redovisas som ett procentvärde mellan 0 och 100. Täljaren består av de som har svarat positivt (4 och 5) och nämnaren av de som har svarat 1-5.