Publicerad 9 mars 2021

RiB - Avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap

Kollektivavtalet RiB 22 gäller för personal inom räddningstjänsten som är anställda enbart för beredskapstjänstgöring. Det betyder att arbetstagaren vid sidan av anställning vid räddningstjänsten har en huvudanställning hos en annan arbetsgivare.

Normalt fullgörs beredskap var tredje eller var fjärde vecka med krav på en viss inställelsetid. Avtalet reglerar bland annat ersättning för beredskapstjänstgöringen samt ersättning vid utryckning, övning, materielvård med mera. Det nuvarande avtalet går ut den 30 april 2024.

RiB (22) Överenskommelse med BRF (PDF) Pdf, 139 kB.

RiB (22) Överenskommelse med Kommunal (PDF) Pdf, 157 kB.

RiB (22) Överenskommelse med Vision (PDF) Pdf, 139 kB.

RiB (22) Bilaga 1 (PDF) Pdf, 297 kB.

Särskilt Förhandlingsordningsavtal RiB (SFR 22) Pdf, 207 kB.

Frågor och svar om avtalet

  • Vad tjänar en beredskapsbrandman?

    Räddningstjänsten fyller en viktig och nödvändig funktion i samhället. Självklart ska beredskapsbrandmän ha en stabil löneutveckling. Den totala ersättningen har också höjts rejält de senaste åren. Vi visar i fyra olika exempel nedan att beredskapsbrandmännen ökar sin årsinkomst med mellan cirka 8 000 och cirka 14 000 kronor per år mellan 2018 och 2022. Hur mycket ökningen blir beror på hur ofta brandmannen är i beredskap och hur många larm brandmannen rycker ut på.

    Det är viktigt att komma ihåg att jobbet som beredskapsbrandman är ett uppdrag vid sidan av en huvudanställning. Alla beredskapsbrandmän har antingen en huvudanställning hos en annan arbetsgivare, exempelvis i ett företag eller i kommunen, eller är egna företagare.

    Ersättningsberäkning – exempel 1

    Beredskap var fjärde vecka vilket ger 13 beredskapsveckor, varar 2 veckor infaller under sommarmånaderna. Utryckning cirka 3 gånger/beredskapsvecka i snitt. Totala larmtiden fördelar sig med cirka 50 % förstatimmar och 50 % följandetimmar. 2 dygn extra beredskap per år. Cirka 50 timmars övning/materielvård per år.


    2018

    2019

    2020/2021

    2022

    Beredskap (13 veckor)

    62 734

    64 996

    67 404

    69 305

    Larm (78 h)

    20 444

    20 927

    22 070

    22 070

    Övning/materielvård (50 h)

    8 320

    8 515

    8 840

    8 840

    Summa

    91 498

    94 438

    98 314

    100 215

    Genomsnittlig månadslön

    7 625

    7 870

    8 193

    8 351

    Ersättningsberäkning – exempel 2

    Beredskap var tredje vecka vilket ger 17,3 beredskapsveckor, varav 2 veckor infaller under sommarmånaderna. Utryckning cirka 4,5 gånger/vecka i snitt. Totala larmtiden fördelar sig med cirka 50 % förstatimmar och 50 % följandetimmar. 5 dygn extra beredskap per år. Cirka 65 timmar övning/materielvård per år.


    2018

    2019

    2020/2021

    2022

    Beredskap (17,3 veckor)

    83 945

    87 273

    90 498

    93 055

    Larm (158 h)

    41 354

    42 587

    45 342

    45 342

    Övning/materielvård (65 h)

    10 816

    11 070

    11 492

    11 492

    Summa

    136 114

    140 929

    147 332

    149 890

    Genomsnittlig månadslön

    11 343

    11 744

    12 278

    12 491

    Ersättningsberäkning – exempel 3

    Beredskap var 4:e vecka vilket ger 13 beredskapsveckor, varav 2 veckor infaller under sommarmånaderna. Utryckning cirka 2 gånger/ vecka i snitt. Totala larmtiden fördelar sig med cirka 50 % förstatimmar och 50 % följandetimmar. 50 timmar övning/materialvård per år. Ingen extra beredskap.


    2018

    2019

    2020/2021

    2022

    Beredskap (13 veckor)

    61 453

    63 292

    65 638

    67 486

    Larm (55 h)

    14 328

    14 769

    15 739

    15 739

    Övning/materielvård (50 h)

    8 320

    8 515

    8 840

    8 840

    Summa

    84 101

    86 576

    90 217

    92 065

    Genomsnittlig månadslön

    7 008

    7 215

    7 518

    7 672

    Ersättningsberäkning – exempel 4

    Beredskap var 3:e vecka vilket ger 17,3 beredskapsveckor, varav 2 veckor infaller under sommarmånaderna. Utryckning cirka 1 gång/vecka i snitt. Totala larmtiden fördelar sig med ca 30 % första timmar och 70 % följande timmar. 60 timmar övning/materialvård per år. 3 dygn extra beredskap.


    2018

    2019

    2020/2021

    2022

    Beredskap (17,3 veckor)

    82 663

    85 569

    88 731

    91 236

    Larm (47h)

    11 940

    12 223

    12 839

    12 839

    Övning/utbildning (60h)

    9 984

    10 218

    10 608

    10 608

    Summa

    104 588

    108 010

    112 178

    114 683

    Genomsnittlig månadslön

    8 716

    9 001

    9 348

    9 557


  • Finns det tillägg för obekväm arbetstid?

    Ja. I avtalet har parterna uppmärksammat beredskapsbrandmännens synpunkter att det alltid – dygnet runt – är obekvämt att rycka ut. Av den anledningen får beredskapsbrandmännen, dygnet runt, 180 procent av timlönen första utryckningstimmen och 140 procent av timlönen samtliga påföljande timmar.

    Den absoluta majoriteten, drygt 80 procent, av utryckningarna är kortare än en timme och då får beredskapsbrandmännen ändå ersättning för hel timme. Den bestämmelsen gäller också dygnet runt, sju dagar i veckan.

  • Finns det tillfällen då beredskapsersättningen är högre?

    Ja. Alla som är inne under sommarveckorna får en högre ersättning. Den extra ersättningen som betalas ut som ett tillägg under sommaren och motsvarar 40 procent av beredskapsersättningen. Tillägg utgår även vid beredskap under vissa helgdagar.

Kontakta oss

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

Har du en fråga om arbetsrätt och kollektivavtal med anledning av det pågående virusutbrottet? Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

Frågor och svar om arbetsgivares ansvar vid epidemi- eller pandemiutbrott

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om frågan ställs på uppdrag av någon av dessa anger du det i formuläret.
  • Vi kontaktar dig normalt per telefon samma dag som frågan skickas in, om vi inte bedömer att frågan kan besvaras per e-post. Kan vi inte ringa samma dag, kommer vi att skicka ett e-postmeddelande för att bestämma tid för telefonkontakt. Vi gör minst tre kontaktförsök, men om kontakt ändå inte kan upprättas avslutas ärendet. Du är då välkommen att skicka in ärendet på nytt
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.





Frågan ställs på uppdrag av personal- eller förhandlingschef
Frågan ställs på uppdrag av personal- eller förhandlingschef