- Startsida
- SKR
- Arbetsgivare, kollektivavtal
- Kollektivavtal
- Pensioner och avtalsförsäkringar
- Pensioner och försäkringar vid verksamhetsövergång
Publicerad 9 september 2024
Pensioner och försäkringar vid verksamhetsövergång
Vid en verksamhetsövergång eller andra tillfällen då avtalsförsäkringar byts ut kan det för vissa arbetstagare som är sjukskrivna, har sjuk- eller aktivitetsersättning eller som fyllt 60 år finnas skäl till att kvarstå i tidigare pensions- eller försäkringsavtal.
För att dessa arbetstagare ska få kvarstå i tidigare pensions- eller försäkringsavtal behöver frågan hanteras av fack och arbetsgivare i samband med den så kallade inrangeringsförhandlingen.
Så här ansöker du om kvarstående i tidigare pensions- eller försäkringsavtal
- Ladda ner en särskild blankett som finns hos Fora. Ansökan om godkännande om byte av pensionsplan/försäkringsavtal
- Fyll i blanketten. Tänk på att fylla i blanketten korrekt, annars kan hanteringen bli försenad.
- Bifoga protokoll till blanketten. I protokollet ska det tydligt framgå vilka arbetstagare, med personnummer, som omfattas och vilket skälet är till att kvarstående begärs.
- Skicka in blanketten tillsammans med bifogade protokoll till den nämnd som ansvarar för kvarstående i det avtal där kvarståendet ska vara. Till exempel om en kommun tar över en verksamhet från ett privat företag där arbetstagarna omfattas av den privata pensionsplanen ITP, så ska kvarstående begäras hos ITP-nämnden. Adresser till samtliga nämnder samt instruktioner för begäran om kvarstående står på blanketten.
Adressen till nämnden för kvarstående i kommunala pensionsavtal vid övergång av verksamhet från kommunal sektor är:
Pensionsnämnden för PFA, KAP-KL och AKAP-KR
Box 90342
120 25 Stockholm
kansli@pensionsnamnden-kl.se
Informationsansvarig
-
Niclas Lindahl
Förhandlare