Publicerad 10 oktober 2025

Nationell patientenkät

Nationell patientenkät (NPE) är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården. Sedan 2009 deltar samtliga regioner. Arbetet samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Genom att delta i Nationell patientenkät har patienter möjlighet att berätta om och svara på frågor om sina erfarenheter och upplevelser av vården. Resultaten används för att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv. Resultaten är också underlag för jämförelser mellan vårdenheter och ett redskap för styrning och ledning.

Data från Nationell patientenkät används också av statliga myndigheter som Socialstyrelsen, Myndigheten för vård- och omsorgsanalys och Statistiska Centralbyrån (SCB), samt av forskare och media.

Rätten att bli hörd ger kraft att förändra

Under de senaste åren har utvecklingen gått mot ökat patientinflytande. Valfrihetsreformer och ökad patientrörlighet samt utveckling av alternativa driftsformer har lett till en förändrad syn på patientens ställning i hälso- och sjukvården.

Patientlagen som kom 2015 har som syfte att stärka och tydliggöra patientens ställning och främja integritet, självbestämmande och delaktighet.

Resultat från tidigare undersökningar i Nationell patientenkät och nyligen genomförda internationella studier har pekat på behov av förbättring. Det gäller främst information om vården och hur patienterna själva genom ökad delaktighet kan påverka sin situation. Resultat från undersökningar i Nationell patientenkät kommer därför att fortsatt vara mycket viktiga underlag för förbättring och verksamhetsutveckling.

Resultat från genomförda mätningar

Så går det till

  1. Regionerna avropar undersökningarna från ett undersökningsföretag via ett gemensamt ramavtal.
  2. Undersökningsföretaget skickar ut enkäter till ett slumpmässigt urval av de patienter som har besökt vården. Urvalet görs från ett underlag som vårdgivaren tillhandahåller. Enkäten skickas ut månaden efter vårdtillfället eller besöket.
    1. Patient som har aktiverat aviseringar från 1177 får enkäten via ett meddelande i sin inkorg på 1177.
    2. Patient som inte har aktiverat aviseringar från 1177 får enkäten hemskickad som ett brev. I brevet finns en QR-kod som patienten kan använda för att besvara enkäten digitalt.
  3. Patienten besvarar enkäten. Enkäten går att besvara digitalt på åtta språk eller med bildstöd.
  4. Undersökningsföretaget samlar in svaren, sammanställer resultatet och återkopplar till regionen. Resultaten publiceras efter cirka en månad.

Aktuellt

Informationsansvarig

  • Lina Sarv
    Handläggare